~ FolLoW mE ~

~ SWeet Fren IS nEvEr End ~

Thursday, July 14, 2011

~ AKU NI BODOH SANGAT KER???(disleksia) ~

assalamualaikum sume..

Go to fullsize image
" kenapa semua orang tak suka kawan dengan aku???bodoh sangat ker aku nie??? "

wahhh sedehhh nya kan bila kita terpaksa hidup tanpa kawan..
buat itu ini semua sendiri...tak da siapa nak tolong...
dah tu bila kat kelas kawan2 selalu ejek....

" eh polan bin si polan nie tak padai baca la....hahahahah umur dah meningkat tapi nak baca pun tak pandai..apa punya bengap la ko nie...."

amboiii gurau kasar nampak bahasa tu..nie kalo kena cili seguni rasanya ok kowt..
dah lah kena ejek dek kawan2 guru pun asyik merotan tak tentu hala...
hurm...penah tak korang amik tau apa masalah dia sebenarnya???maybe kita just tahu yang dia tu STUPID,,BENGAPP,,BODOH,,n so on lagi la kata2 yang seangkatan tentera dengan nya...
korang penah dengar tak tentang DISLEKSIA????/penah???tak penah???aku pun baru tahu hahahahah....so dengan itu aku nak kongsi dengan korang sume tentang menatang DISLEKSIA nie...

meh2 kita sama2 cari dan gali...
yeahhhh DIMANA JOEEE JAMBUL....hahah teringat rancangan tv dahulu kala.....
ehhh lari tajuk hahahha....hari tu aku tak ingat dah bila tapi hari tu la hahahah..aku ada tengok satu cieter drama kat tv nie..tajuk dia DISLEKSIA....memula aku pelik tengok tajuk tu..."apa benda nie disleksia???nama orang ka???" so disebabkan keseriusan aku mo tahu apa menatang tu so aku pun merajinkan anak mata aku nie untuk melihat cieter tu sampai la habis...

View Image
ha nie la cieter yang aku tengok kat tv ari tu...meh aku cieter sikit tang drama nie...drama nie mengisah seorang budak yang mengalami masalah dalam pembelajaran..walaupun dah berada dalam tahun dua kalo tak silap aku tapi dia still tak dapat nak membaca...kerja sekolah semua tak buat..yang dia tahu hanya melukis dan mewarna..selain tu bercakap dengan ikan pegaga peliharaan nya heheheh...mama dan papanya risau tang masalah yang dihadapi oleh anak diorang nie..then dorang buat keputusan untuk menghantar anak mereka ke sekolah agama..hurm lebih kurang macam tu la cieter dia..nak tau kena la tonton sendiri kan ehehhe

ok disleksia nie sebenarnya berasal daripada perkataan YUNANI iaitu DYN yang bermaksud SUSAH dan LEXIA yang bermaksud TULISAN....disleksia nie bukan lah sejenis penyakit yang serius sampaikan terpaksa bedah sana bedah sini hehehehhe..tapi disleksia nie adalah sejenis gangguan pada otak manusia terutama kanak2 yang mana ianya menyebabkan seseorang itu sukar untuk membaca atau mengenal abjad...tapi bukan la bermakna diorang nie bodoh atau tak bijak macam orang lain cuma cara penerimaan otak mereka terlalu lambat...so kita kena sabar untuk terus memberikan tunjuk ajar pada dorang...

gambar nie menunjukkan fungsi otak ketika membaca..korang baca betol2 ok...

antara ciri2 orang yang mengalami disleksia nie adalah seperti

1. dapat dikesan bermula dari peringkat awal persekolahan kanak-kanak
2. lambat membaca dan mempunyai tulisan yang buruk
3. suka mengurangkan atau menambahkan sesuatu pada perkataan ketika membaca
4. keliru dengan sesuatu perkataan atau huruf..contohnya "b" dianggap "d"
5. perhatian sering terganggu dan kadang kala gagal menyelesaikan kerja hingga selesai.
6. cenderung menjadi seseorang yang impulsif @ sering mengikut perasaan sendiri
7. sering berlaku dikalangan lelaki..
8. kerap berlaku dikalangan pasangan kembar,kanak2 yang lahir tidak cukup umur,kanak2 yang lahir daripada ibu yang berumur,dan kanak2 yang pernah mengalami kecederaan pada kepala...
9. disleksia boleh berlanjutan sehingga dewasa



ok aku nak bagi korang baca lagi satu cieter mengenai disleksia nie...meh 
korang rajin2 la baca yer hehehe...ilmu tuuu....


tanpa kita sedari sebenarnya banyak orang2 yang terkenal yang juga mengalami disleksia nie tau...tapi berkat kesabaran dan keyakinan diorang untuk berjaya maka kini diorang telah berjaya heheheh..
nak tahu siapa???meh aku tunjukkan..

View Image

p/s : ha jangan ingat orang2 yang terkenal tak da disleksia heheh...mereka juga pernah mengalami masalah ini...

No comments: