~ FolLoW mE ~

~ SWeet Fren IS nEvEr End ~

Thursday, July 14, 2011

~ BULUH DAN ROTAN ~

assalamualaikum...

bambu dan rotan???ada beza ker???macam sama jer

Bamboo plantation
ini pokok buluh

untuk pengetahuan rakan2 sekalian buluh nie merupakan sejenis tumbuhan jenis rumput yakni dikenali juga sebagai aur atau pun bambu...ianya bukanlah sejenis bulu ketiak atau pun bulu kaki ok ahahahha...sila baca dengan teliti ok anak2 ahahah...

terdapat banyak jenis buluh yang ada kat dunia nie..cuma kita jer yang kureng nak tahu kan hehehhe...
antaranya adalah : 

buluh akar
Go to fullsize image

buluh perindu
Go to fullsize image

dan banyak lagi la jenis2 buluh nie yang ble kita cari kat malaysia nie...tu pun kalo korang rajin kan heheheh...
pada kebiasaan nya rebung yang terdapat pada pokok buluh nie akan dijadikan makanan..

Go to fullsize image
nie dia rebung yang aku maksudkan..tapikan aku tak pernah lagi makan rebung nie heheh...ntah macam mana rasanya kan...

now aku nak perkenalkan pula menatang rotan nie...
View Image
ha nie rotan....

apa yang aku tahu saiz rotan nie lebih kecil dari buluh atau bambu...
ha menatang nie la yang cikgu kita slalu bawa kehulu kehilir serta ke muara sungai tu ekekekek...
kalo cikgu kita dok usung buluh@ bambu ke hulu ke hilir alamatnya patah la tulang temulang dia kan ahahahha..kita yang kena sebat nie pun boleh tahan hebatnya jugak wahahahahha...

Go to fullsize image
terkenang daku pada peristiwa cikgu kerul merotan aku dan kawan2 sekelas...
tulah padah nya bila gagal matapelajaran akaun..hehehe...

rotan nie berasal daripada sekelompok palma...
banyak kegunaannya nya rotan nie..selain untuk merotan korang2 sume ia juga biasanya dijadikan bahan untuk membuat kraftangan heheheh..hebatkan..

Go to fullsize image

Go to fullsize image

Go to fullsize image
ha nie baru di kira hebat kan...i loikkeee dobel2....

ROTAN nie ianya mudah untuk dilenturkan...nak bengkokkan ker nak bulatkan ker boleh jer hehehhe...sebab tu rotan nie punya kegunaan yang meluas....
BULUH@BAMBU pula biasanya digunakan ketika majlis perkahwinan...tyme raya pun buluh banyak digunakan...biasalah kan untuk buat lemang...

kadang kala kita kurang tahu akan perbezaan ROTAN dan BULUH nie...bagi kita sama jer...tapi sebenarnya ianya berbeza..dari segi saiz mahupun kegunaannya...

p/s : cuba bayangkan kalo cikgu korang dok bawa buluh@bambu kat dalam kelas???tak ker naya jawabnya wakakakak...peacee~

No comments: