~ FolLoW mE ~

~ SWeet Fren IS nEvEr End ~

Monday, May 9, 2011

~ PELAJAR DAN KERJAYA ~

assalamualaikum sume...

isnin yang sangat sibuk kan...
cehh sibuk la sangat...
bila nak masuk hari isnin jer mesti adik2 kita sibuk menyediakan keperluan diorang untuk ke sekolahkan..
baik sungguh budak2 nie..rajin nak g skolah...
tapi yang dok merungut sambil hantak2 kaki pun banyak...kekekek...

" ishh sok ari isnin dah...kena g skolah lagi...la malasnya nak g skolah "

ha yang merungut guna ayat nie pun banyak..hehhehe...yer la tak puas lagi kan nak main2 dengan kawan sambil terguling-guling dan tertambling-tambling....
nie lah putaran hidup adik2 kita yang masih bersekolah lagi nie....
yang baru nak buat kerja skolah pun ada juga....
cuti dua hari buku pun cuti..bila dah nak masuk hari persekolahan baru la terketar2 nak siapkan kerja skolah tu...sanggup sengkang mata untuk siapkan kerja...
*panggggg!!!penampar sejibik...padan muka...masa cuti ada dok goyang2 kaki tak buat apa pun....*

ok2 mari kita kembali ke tajuk utama....
aku dah makin jauh berlari2 anak dari tajuk nie hehehehe...
ok ekceli aku ada lah nak cieter sikit kat korang berkenaan PELAJAR DAN KERJAYA nie...
kiranya termasuk aku juga ler...
**tersipu2 malu**

ada tak korang tengok kat luar sana banyak budak2 yang sebaya aku nie dok umah jer...sebabnya???kerja tak datang cari dorang ehehhehe...pulak yer...boleh ker kerja tu datang cari kita??
wah kalau la boleh kan betapa bahagia nya hidup ini ahahha....
korang rasa kenapa yer fenomena nie berlaku??
kalau bagi aku lah kan ada beberapa faktor yang sangat2 ketara...
pertama adalah disebabkan oleh insan2 ne memilih kerja..
ha..betol2 memang memilih kerja...yer la kan dah blajar tinggi2 16 tingkat....
tak kan nak kerja yang besa2 jer kan...
takkan nak keja gaji ciput nak mamposs jak...
mestilah nak keja yang duk2 jer goyang kaki gaji masyukk sampai 1,2k....
amboiiii demand lebih nampak heheh....sekarang nie memang tak der istilah bila kau abis blajar ko mesti dapat kerja yang macam ko blajar...tengok lah kekadang keluaran ijazahpun banyak yang menganggur..apa lagi keluaran diploma macam aku nie...lagi la belambak hahahha....
sebab kedua yang aku rasa boleh menjadi sebab adalah...pengalaman...yerlah kan fresh graduate nie mana lah nak ada pengalaman sangat...stakat pengalaman kerja kat shopping complex tu adalah...*macam aku jugak*
yang si pemberi kerja nie pulak demand sangat..nak insan yang ada 4,5tahun pengalaman jer,,
ha mana ko nak cari....cuba lah bagi peluang kat insan2 yang baru nak berpijak dibumi yang nyata nie untuk mendapatkan pengalaman kan elok..tak der la isu2 pengangguran semakin berleluasa....kang pinjaman PTPTN tak dapat dibayar....*macam aku jugak* merana jiwa kang....

sebab ketiga yang aku tahu adalah sebab TERsalah memilih kos....
ha nie adalah salah satu masalah yang sering bermain kat kepala hotak anak2 muda zaman sekarang..
kekadang tu dorang tersangatlah baby sebab tak tahu nak memilih...bestfriend dia nak kos tu dia pun dok hikut jer...cubalah pilih kos yang boleh memberikan peluang pekerjaan yang banyak kan senang...
kadang kala tu kos yang kita tak minat tu lah yang banyak menyediakan peluang tau..
memang ler kalau nak ikotkan payah lah kan bila kita terpaksa blajar sesuatu yang kita tak pernah belajar sebelum nie...bermula dari A pulak tu..tapi kita kena lah bijak memilih..nak pilih kos yang kita memang sedia ada asas pun kalau menganggur juga kelak bek tak payahkan...habiskan beras jer heheheh...
macam petikan artikel yang aku dok baca beberapa hari yang lalu nie...rasanya betol juga penjelasan dia..
hahhhh meh kita usha sikit...

** sory ok aku print skrin jer,,,hehhe**

ha korang baca tu kenyataan terakhir tu...apa tak baca???korang nie memang nak kena penampar sejibik...punya penat aku dok tepek kat situ korang boleh2 tak baca...mehhh sini aku bagi besar lagi ayat tu untuk tatapan korang ok....

ok nampak???tak nampak...korang sila la kelik2 comel kat pic ni ok...
takpun terus jer kelik kat LINK nie...

tu lah kan kebanyakkan para siswazah nie memilih kerja sangat...
nak dapat kerja yang gaji tip top tapi tak der pengalaman....sapa nak bagikan....
so macam aku cakap tadik la....kita kena lah pandai memilih kos untuk kita blajar....agak2 la kos tu nanti boleh bantu korang dapat kerja yang lebih terjamin kan...dalam memilih kerjaya nie bukan something yang kita boleh dok main2 jer kena hati2 memilih...
mungkin pada mulanya kita rasa macam payah nak mampus study menatang tu tapi dengan usaha yang gigih insyaallah pasti boleh....
so bila mencari kerja tu janganlah demand semacam...apa jer kerja yang ada korang bedal jer...untuk cari pengalaman kan...asalkan kerja tu halal ok la...

p/s : kos pelancongan skarang nie macam makin berkembang pesat..so apa lagi..terjah lah dengan kadar yang lebih segera....jangan asyik kata kos tu rendah ler taraf dia..kos nie lebih tinggi taraf dia..ha tinggi tak tinggi kang menganggur ha lagi rendah taraf dia....