~ FolLoW mE ~

~ SWeet Fren IS nEvEr End ~

Tuesday, November 16, 2010

~ KOrbAn ~

" untuk mu apa jer aku sanggup korbankan...masa?wang?apa pun honey...bagi ayang semua tu tak penting "ya nie la ayat2 power tyme bercinta...sume gak sanggup hehehhe tapi bila kena batang idung sendiri ha sendiri sakit la hahaha......


ada kaitan ka?hantam jak la ya.....

tapikan yang sebenarnya nie aq mo cita sal " raya korban " hehehhe bukan korban cinta ka tau korban masa ka apa ka hehehe....yalakan dah nak raya aji da nie heheh....

yeyeyeye!!!!!! esok raya...esok raya....

terlebih xcited la pulak kan macam aq haji jer hehehhe....haji pown tak xcited giler2 macam aku nie hehehhe....ok stop melalut lets go to da main point heheh..ceh speking jap....

RAYA KORBAN??? hurm apa korang paham tang raya nie?kalo aku la yang d tanya jawapan palink mantap aku ialah " dah namanya raya korban kena la korban lembu ker,sapi ka n suasana dia sama jer la ngan raya puasa " hehehhe....tu pown nak d jadikan soalan kan hehehe...pikir aku nie bebudak yang tak tau jawab ker heheh...sebenarnya disitu la kita ndak bengam tu hehhe...bila sebut jak raya korban ha sume la trus tebingung memikir apa yang mo d korban heheh...sampaikan lembu2 kat kandang pown ikot seram...

?????

raya korban nie membawa banyak pengertian yang kita tak brapa tahu...ya termasuk la saya hehhe...tak tau banyak pown...ni baru tau heheh...

ok lah raya korban nie ada sempena memperingati peristiwa dimana Nabi Ibrahim yang sanggup mengorbankan anaknya sendiri iaitu Nabi Ismail demi tuntutan Allah yang maha esa...tapi waktu tu Allah s.w.t dengan kekuasaanNYA telah menukarkan Nabi Ismail dengan KIBASY....tau ker yang mana satu kibasy?hurm kalo tak tau rajin2 kan la diri mengGOOGLE K heheh....

yang bestnye tyme raya korban nie adalah tyme bapak2 kita bergotong royong untuk menyembelih n membersihkan lembu korban tu...( walau pun aku tak penah tengok yang real depan mata tapi melalui penceritaan org dah cukup buat aku rasa macam aku ada d sana hehehe )sume bersatu padu kan tambah meriah sambutan raya nie....


ha teok nie macam siok kan hehehe..trus mo join sekaki aku....

cerita sal lembu nie teringat la aq peristiwa tyme berada d sem5 kat politeknik kk...beberapa ekor lembu yang mo d korbankan di ikat kat bawah pokok rendang bersebelahan blog G hehehhe..sesapa yang penah blaja sana mest ingat tyme nie..hehhehe awal2 in da morning lagi kami da kena sarapan ngan bau najis lembu nie ehhehehe...satu 2 tompok tak per ni bertompok2 kat ctu eheheh..trus harum semerbak poli tyme tu ehhehe...ke kelas dengan berminyak wangi kan wangian asli ekekekek....

tapi apa pown crita d sebalik raya korban korang sume mest penuh dengan kesyukuran kan walau ada yang kurang...selain kita dapat saling tolong menolong, kita jugak dapat mendekatkan diri dengan ALLAH swt dan masyarakat sekeliling kan3x....so hargai la raya korban nie..walau pun cuti cuma sehari dua tapi hargai la jan la ada yang mengeluh kan hehehe...

ok tak tau da mo tulis apa nie ehhehe..nant makin panjang makin melalut plak ehhehe....apa pown slamat menyambut raya korban ya sume...

lastly : apy bezday idris..smga allah permudahkan sgalanya amin..~ saya tak pernah lupa kamu ~

~ seDih bilA mAk tAk LAgi diSiSi ~

~ kisah nie aku tebaca tyme aku selongkar2 semua timbunan file kat folder lap aku nie..hurm sedih lak baca nie...terasa sebak juga kat aty bila baca...bagaimana bila kita pulak yang berada kat tempat dia kan..hurm..sayangi la mak kita dan jangan la biar dia mengalirkan air mata kekesalan kerana salah yang kita lakukan...sama2 kita hayati ~


Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, rasanya baru semalam mak peluk kita kan
sejuk syahdu masih terasa lagi ini....
Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang
nakal ni sejak kita dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....

Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak pernah buat begitu.....
lepas itu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.....
kengkadang siaran indonesia...mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
lepas itu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
lepas itu mak jemur karpet-karpet...
lepas itu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bagitahu kat mana semua duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kita gelak sakan bila mak bagitahu duit dalam gulung tikar...
kita kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak saja...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak
tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kita sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pergi hospital.....
dan cuma tinggal giliran kita sahaja yang belum pujuk...
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.....
tapi kita berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut saja..
Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil...
tak salah, anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....

mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun
sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.....

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sihat...
kami sayang mak...
kami tak mahu mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami ye mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama
dan terakhir kali mak naik kereta kita...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kita kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya saja..cukup ke duitt..
kita jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kita sampai.....
mak buat kenduri kesyukuran.....
Dan kita masih ingat lagi...bila kita eksiden terlanggar keling naik motor.....
Punya la kita takut...
kita warning kakak kita jangan sesekali bagitahu kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kita cepat-cepat simpan kereta dalam garaj.....
T api mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya Kenapa...?
Selamba saja kita jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kita menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kita kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kita menipu mak kan...ampon kan kita....

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08/1999
Bila tiba saja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kita jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kita mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kita rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kita sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal,jadi jalan tu lenggang..

kosong....sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.....
terasa syahdu dan sayu begitu...dinginnnn....

Mak.....
kita masih ingat lagi...

kita baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
kita gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kita.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat begitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata begitu...
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kita kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kita tulis.....
kita nangis ni.....
Ni kat dalam bilik...baru pukul 4.00 pagi....
tak ada orang yang bangun lagi.....
kita dengar nasyid tajuk "anak soleh"
kita sedih...kita rindu kat mak..!
Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kita baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya...!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya....
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buatkali terakhir....
Semua orang kata mak seolah-olah senyum saja...
Mak rasa tak....masa tu kita sentuh dahi mak....
kita rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
kita tak mampu nak cium mak...kita tak daya....
kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kita tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kita suruh tok imam bacakan doa sebab kita sebak....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak seorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kita baca yassin dengan kawan-kawan....
entah Kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar2 mak
lepas itu apa lagi...
semakin kita tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kita cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
kita rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon kampong...
kita cakap dengan kakak..kita nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kita...
Akak kata..." tak baik laa nangis saja..doa lah untuk mak..
nanti kalau gini saja mak yang susah kat sana.."

Dan akhirnya akak juga nangis.....
Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh...
mengharap sedekah dari anak2 nya...
Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat....
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu
menjelma...hanya sedekah al-fatihah kita berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kita dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kita yang bawak mak naik motor kan...
kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kita tak tau nak hantar mana surat ini...
lepas itu kawan kita bagitahu...
simpan saja buat kenangan..
kita cuma tau alamat ni saja...
tak mengapa ye mak... kita kasi orang lain baca...
kita stop dulu...sebab kawan kita dah lama tunggu tu...

akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan
jutaan terima kasih kerana membesarkan kita...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kita boleh rasa naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kita balas..

Sekian terima kasih.

- sayangilah ibu anda selagi anda berpeluang menyayanginya. bahagiakan
lah ibu anda sehingga ke akhir hayatnya sebagaimana ibu anda membahagiakan anda sejak kecil hingga dewasa sesungguhnya, syurga berada di tapak kaki ibu

~ 100 hAri SebElUm... ~

sesungguhnya kematian itu sesuatu yang past dan setiap yang hidup d dunia ni past akan merasai detik itu...cuma cepat atau lambat jak..bagi mereka yang telah pergi kita da past akan kematiannya tapi bagi kita yang masih hidup nie kita masih belum tahu bila masa itu akan tiba...hurm kat cni aq nak la kongsi sedikit maklumat yang aq terbaca nie..moga2 tanda itu dapat kita rasai dan kita menjadi insan2 yang terpilih..amin...

meh baca..

100 hari sebelum sakaratulmaut

Ini adalah tanda pertama dari Allah S.W.T kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimana pun semua orang Islam akan mendapat tanda ini Cuma samaada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut hingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contonya seperti daging lembu yang baru saja disembelih di mana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang manfaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

40 hari sebelum sakaratulmaut

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini, daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah S.W.T. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediannya keatas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikut kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Ada pun malaikat maut ini wujudnya Cuma seorang, tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan di cabutnya.

7 hari sebelum sakaratulmaut

Ada pun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

3 hari sebelum sakaratulmaut

Pada ketika ini, akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

1 hari sebelum sakaratulmaut

Akan berlaku sesudah waktu asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu asar keesokan harinya.

Tanda akhir


Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini,hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah S.W.T yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.
*Sesungguhnya mengingati mati itu adalah harus dan moga menjadi iktibar bagi yang hidup*

gambar hiasan jer k

BERTEMU DAN BERPISAH ADALAH KETENTUAN ALLAH