~ FolLoW mE ~

~ SWeet Fren IS nEvEr End ~

Thursday, July 14, 2011

~ DINNER REUNION MESRA brEAk DA RulEs PART 1 ~

assalamualaikum sume...

rasa macam gempak gila plak tajuk aku kan????cepat angguk kang aku marah susah lagi eheheh...ok yang tu aku tipu..aku tak mara pun if korang tak mo angguk...

beberapa hari jer lagi akan tiba lah satu malam yang mana malam itu adalah malam2 yang sangat seram abad ini...
yaaaa seseram cerita " jangan pandang belakang orang "

Go to fullsize image
seramm kan???siap boleh makan lagi hantu nie..caya lah aku heheheh....

ok2 ekceli aku nak cieteer pasal malam dinner kelas kami...
kelas diploma ukur bahan sesi julai07....
walaupun kami sume ni baru jer berpisah..means baru habis blajar dalam setahun lebih gtu la tapi kegerigitan aku tok jumpa2 n kumpol2 balik ngan dorang nie terasa macam satu bahang..ehehehhe...dusta semua tu jangan mudah percaya...

tak tapi siyes aku tak sabar nak kumpul2 dengan dorang lagi..yer la kowt2 la kan dalam tempoh tu banyak yang dah berubah ngehhh...maybe ada yang dah kawen..
uisehhhh kawen????tapi memang ada yang dah kawen pun...
tahniah eheheh...
abang fitri

joe

ha nie la diantara mereka2 yang dah kawen after kami habis hehehhe....
hurm rasa2 la kan ada ka yang berubah wajah ah????
kowt2 la berubah jadi dato siti ka...jadi engelina jolie ka???
ok gurau2...

apapun rupa dan keadaan kami sume aku harap kita sume tetap still macam dulu...
masih ble bertumbuk,bertampar..sepak sana sepak sini...
kekekkekeke...


p/s : part 2 tentang dinner nie akan menyusul heheheh..tunggu!!!

~ BULUH DAN ROTAN ~

assalamualaikum...

bambu dan rotan???ada beza ker???macam sama jer

Bamboo plantation
ini pokok buluh

untuk pengetahuan rakan2 sekalian buluh nie merupakan sejenis tumbuhan jenis rumput yakni dikenali juga sebagai aur atau pun bambu...ianya bukanlah sejenis bulu ketiak atau pun bulu kaki ok ahahahha...sila baca dengan teliti ok anak2 ahahah...

terdapat banyak jenis buluh yang ada kat dunia nie..cuma kita jer yang kureng nak tahu kan hehehhe...
antaranya adalah : 

buluh akar
Go to fullsize image

buluh perindu
Go to fullsize image

dan banyak lagi la jenis2 buluh nie yang ble kita cari kat malaysia nie...tu pun kalo korang rajin kan heheheh...
pada kebiasaan nya rebung yang terdapat pada pokok buluh nie akan dijadikan makanan..

Go to fullsize image
nie dia rebung yang aku maksudkan..tapikan aku tak pernah lagi makan rebung nie heheh...ntah macam mana rasanya kan...

now aku nak perkenalkan pula menatang rotan nie...
View Image
ha nie rotan....

apa yang aku tahu saiz rotan nie lebih kecil dari buluh atau bambu...
ha menatang nie la yang cikgu kita slalu bawa kehulu kehilir serta ke muara sungai tu ekekekek...
kalo cikgu kita dok usung buluh@ bambu ke hulu ke hilir alamatnya patah la tulang temulang dia kan ahahahha..kita yang kena sebat nie pun boleh tahan hebatnya jugak wahahahahha...

Go to fullsize image
terkenang daku pada peristiwa cikgu kerul merotan aku dan kawan2 sekelas...
tulah padah nya bila gagal matapelajaran akaun..hehehe...

rotan nie berasal daripada sekelompok palma...
banyak kegunaannya nya rotan nie..selain untuk merotan korang2 sume ia juga biasanya dijadikan bahan untuk membuat kraftangan heheheh..hebatkan..

Go to fullsize image

Go to fullsize image

Go to fullsize image
ha nie baru di kira hebat kan...i loikkeee dobel2....

ROTAN nie ianya mudah untuk dilenturkan...nak bengkokkan ker nak bulatkan ker boleh jer hehehhe...sebab tu rotan nie punya kegunaan yang meluas....
BULUH@BAMBU pula biasanya digunakan ketika majlis perkahwinan...tyme raya pun buluh banyak digunakan...biasalah kan untuk buat lemang...

kadang kala kita kurang tahu akan perbezaan ROTAN dan BULUH nie...bagi kita sama jer...tapi sebenarnya ianya berbeza..dari segi saiz mahupun kegunaannya...

p/s : cuba bayangkan kalo cikgu korang dok bawa buluh@bambu kat dalam kelas???tak ker naya jawabnya wakakakak...peacee~

~ AKU NI BODOH SANGAT KER???(disleksia) ~

assalamualaikum sume..

Go to fullsize image
" kenapa semua orang tak suka kawan dengan aku???bodoh sangat ker aku nie??? "

wahhh sedehhh nya kan bila kita terpaksa hidup tanpa kawan..
buat itu ini semua sendiri...tak da siapa nak tolong...
dah tu bila kat kelas kawan2 selalu ejek....

" eh polan bin si polan nie tak padai baca la....hahahahah umur dah meningkat tapi nak baca pun tak pandai..apa punya bengap la ko nie...."

amboiii gurau kasar nampak bahasa tu..nie kalo kena cili seguni rasanya ok kowt..
dah lah kena ejek dek kawan2 guru pun asyik merotan tak tentu hala...
hurm...penah tak korang amik tau apa masalah dia sebenarnya???maybe kita just tahu yang dia tu STUPID,,BENGAPP,,BODOH,,n so on lagi la kata2 yang seangkatan tentera dengan nya...
korang penah dengar tak tentang DISLEKSIA????/penah???tak penah???aku pun baru tahu hahahahah....so dengan itu aku nak kongsi dengan korang sume tentang menatang DISLEKSIA nie...

meh2 kita sama2 cari dan gali...
yeahhhh DIMANA JOEEE JAMBUL....hahah teringat rancangan tv dahulu kala.....
ehhh lari tajuk hahahha....hari tu aku tak ingat dah bila tapi hari tu la hahahah..aku ada tengok satu cieter drama kat tv nie..tajuk dia DISLEKSIA....memula aku pelik tengok tajuk tu..."apa benda nie disleksia???nama orang ka???" so disebabkan keseriusan aku mo tahu apa menatang tu so aku pun merajinkan anak mata aku nie untuk melihat cieter tu sampai la habis...

View Image
ha nie la cieter yang aku tengok kat tv ari tu...meh aku cieter sikit tang drama nie...drama nie mengisah seorang budak yang mengalami masalah dalam pembelajaran..walaupun dah berada dalam tahun dua kalo tak silap aku tapi dia still tak dapat nak membaca...kerja sekolah semua tak buat..yang dia tahu hanya melukis dan mewarna..selain tu bercakap dengan ikan pegaga peliharaan nya heheheh...mama dan papanya risau tang masalah yang dihadapi oleh anak diorang nie..then dorang buat keputusan untuk menghantar anak mereka ke sekolah agama..hurm lebih kurang macam tu la cieter dia..nak tau kena la tonton sendiri kan ehehhe

ok disleksia nie sebenarnya berasal daripada perkataan YUNANI iaitu DYN yang bermaksud SUSAH dan LEXIA yang bermaksud TULISAN....disleksia nie bukan lah sejenis penyakit yang serius sampaikan terpaksa bedah sana bedah sini hehehehhe..tapi disleksia nie adalah sejenis gangguan pada otak manusia terutama kanak2 yang mana ianya menyebabkan seseorang itu sukar untuk membaca atau mengenal abjad...tapi bukan la bermakna diorang nie bodoh atau tak bijak macam orang lain cuma cara penerimaan otak mereka terlalu lambat...so kita kena sabar untuk terus memberikan tunjuk ajar pada dorang...

gambar nie menunjukkan fungsi otak ketika membaca..korang baca betol2 ok...

antara ciri2 orang yang mengalami disleksia nie adalah seperti

1. dapat dikesan bermula dari peringkat awal persekolahan kanak-kanak
2. lambat membaca dan mempunyai tulisan yang buruk
3. suka mengurangkan atau menambahkan sesuatu pada perkataan ketika membaca
4. keliru dengan sesuatu perkataan atau huruf..contohnya "b" dianggap "d"
5. perhatian sering terganggu dan kadang kala gagal menyelesaikan kerja hingga selesai.
6. cenderung menjadi seseorang yang impulsif @ sering mengikut perasaan sendiri
7. sering berlaku dikalangan lelaki..
8. kerap berlaku dikalangan pasangan kembar,kanak2 yang lahir tidak cukup umur,kanak2 yang lahir daripada ibu yang berumur,dan kanak2 yang pernah mengalami kecederaan pada kepala...
9. disleksia boleh berlanjutan sehingga dewasa



ok aku nak bagi korang baca lagi satu cieter mengenai disleksia nie...meh 
korang rajin2 la baca yer hehehe...ilmu tuuu....


tanpa kita sedari sebenarnya banyak orang2 yang terkenal yang juga mengalami disleksia nie tau...tapi berkat kesabaran dan keyakinan diorang untuk berjaya maka kini diorang telah berjaya heheheh..
nak tahu siapa???meh aku tunjukkan..

View Image

p/s : ha jangan ingat orang2 yang terkenal tak da disleksia heheh...mereka juga pernah mengalami masalah ini...

~ BILA KAMI BERSAMA ~

assalamualaikum...

jom buat senaman mata....


my true fren 4 ever...miera & same..

nie air yang kami kongsi bersama...sharing kan is caring muahahaha


mereka lagi...tapi jangan salah faham pula yer...they are not couple...just fren...

yummmyyy..cheese tart....tak bagi2 pun

sedappp wooo abc nie...

 abc aku dan same..beserta tart yang same tak mo kongsi ngan orang len


erun...oso my true fren

jangan jellesss....

sambal belacan..tervaekkkk!!!!

ayam goreng nasi lalap...

sup kami..ngehhh

its me wit same...ouchhhh panas nya ayam nie..hahahha

jangan gerak kang aku tembak padan muka hahahahha...makanan pilihan erun ari tu...sayap ayam wit nasi putih...



petang tu kami jalan2 kat pasar rabu kunak..memang bestt giler...yer la kan dapat spent tyme wif my fren memang syiok....
apapun 
BERSAHABATLAH DENGAN IKHLAS...JANGAN SESEKALI BERSAHABAT KERANA PERLUKAN SESUATU DARINYA DAN JANGAN PULA BERSAHABAT HANYA KERANA DIRINYA SEMPURNA TAPI TERIMA LAH DIA APA ADANYA KERANA KEHIDUPAN KITA ADALAH UNTUK SALING MELENGKAPI..