~ FolLoW mE ~

~ SWeet Fren IS nEvEr End ~

Saturday, April 2, 2011

~ PENULIS SENJA TERAKHIR - hArgA seBUAh PersahaBAtan ~

CONTEST PENULIS SENJA TERAKHIR

assalamualaikum sume...
hari nie mood aku terlebih baik pula...
tetiba hati ni teringin nak join satu contest nie....
tuuuu kat atas tu...banner tu la,,tak kan banner lain lak hehheh
ok saje buat gimik yang tak seberapa nak meletop...
ekceli dapat tau contest nie dari blog nora amila...suddenlly tercungap2 aku cari blog 
Penulis Senja nie...dan akhirnya aku berjaya hehehe...

like the other aku juga kena beri sebab kenapa aku nak join contest nie...
ha ini antara syarat wajib yang korang kena terima dengan rela...hehehh ok aku join contest nie sebab:
1.aku memang suka nak coret-coret nie...
2. aku minat ngan segala jenis penulisan...
diringkaskan alasan nya adalah aku memang suka nak tulis-tulis nie..berkaryalah katakan heheh....
so here...aq bagi korang baca nukilan aku yang ntah papa nie...just enjoy ur reading ok..

**********************************************************************************

Harga Sebuah Persahabatan

sayup-sayup aku terdengar jeritan itu..aku masih mencari dan terus mencari..disetiap ruang yang bersisa dengan cahaya kesamaran itu,aku terus menggagahkan kaki untuk terus melangkah..Betapa tika dan waktu itu,hanya titisan air mata dan esak tangisan yang aku mampu hadiahkan pada keheningan malam..." Ya ALLAH tabahkan hambaMu Ya ALLAH..andai ini adalah yang terakhir ENGKAU berikanlah aku kesempatan untuk menatapnya walau sedetik cuma..."

Kaki terasa kaku untuk terus melangkah, segala sendi-sendi seakan rancak berlagu...terketar-ketar jari jemari ini menahan kesakitan yang amat sangat..dalam kotak fikiran hanya ada satu nama " Emill "..ya nama yang seringkali hadir tatkala aku dalam keadaan sedih,tawa dan apa juga keadaan yang mungkin...dialah teman yang tak pernah jenuh menanti sebuah senyuman dari insan yang bergelar sahabat..dialah juga teman yang tak pernah merungut saat dia harus mendengar dan terus mendengar suara sumbang aku..suara sumbang yang tak henti bercerita dan mengaduh mengenai coretan-coretan kanvas kehidupan..

Betapa aku sangat merindui waktu kami bersama..Saat ini hanya ALLAH yang tahu gelodak yang bersarang dihati..." Emill..berikan aku petunjuk itu agar aku bisa menjejakimu..."..Pagi tadi, entah dari mana datangnya idea nakal aku dan Emill.Diselangi hilai ketawa kami berdua,kami terus melangkah meninggalkan perkarangan rumah tanpa meninggalkan pesan pada ibu." Emill jom kita pergi mendaki bukit kat hujung kampung tu nak tak?"Dengan selamba Emill memberi tindak balas yang sangat membuatkan aku terasa ingin tergelak sampai esok.." Jom..pagi masih muda..petang karang balik lah..ok? "begitulah,setiap kali juga Emill tak pernah membantah dan hanya menurut..katanya "sahabat itu harus susah dan senang bersama,bukan hanya muncul bila sahabat senang dan hilang tatkala susah..",,dan Emill memang seorang sahabat yang baik..bukan sahaja baik dari segi budi bicara tapi juga akhlaknya..walaupun dia tidak punya ibu dan ayah tapi hidupnya tak pernah tersasar dari akidah ALLAH...itu yang membuatkan aku senang menjadi sahabatnya...cuma kadang kala idea muda kami yang menjadikan kami sedikit nakal dari biasa.." Argggggghhh...sakitnya kepala aku..." Ya ALLAH darah tak henti-henti mengalir...kesan dari hentakan kuat pada kepalaku setelah terjatuh tadi..Dengan berbekalkan sedikit kekuatan yang ada, aku terus melangkah longlai..terdetik dihati ini " temukan lah aku dengannya dan aku berjanji yang aku tak akan nakal lagi "

" aduh..kaki aku..."..Hati ini berbunga seketika..adakah suara itu milik....milik...." Lieya....." hanya cahaya kesamaran bulan yang dapat aku lihat dan esakkan tangis yang masih menerpah cuping telinga ku..." Lieya...Ya ALLAH apa yang telah terjadu dengan sahabatku...darah!!..Lieya susah sekalipun aku tetap akan bawa kau keluar dari hutan ni...jangan takut ya..aku mati sekalipun,aku akan terus berjuang untuk selamatkan kau"...aku terus hilang dan suara itu tak lagi kedengaran...

" Doktor bagaimana dengan anak saya?keadaan dia sangat membimbangkan saya dan keluarga..."...sayup-sayup tangisan ibu kedengaran...tapi kenapa mata ni terasa berat untuk dibuka..."aduh...kepala aku...Emill..Emill..kau dimana ? "..hanya nama itu yang masih bermain difikiranku saat itu...tiba-tiba ibu mendekati aku..dengan esakkan yang lebih kuat menerpa cupin telinga ku,aku tersentak..." ibu...kenapa menangis ni?tekejut Lieya tau..."alhamdulillah semuanya telah pulih...ucapan itu buat aku tersentak...dimana Emill?kenapa dia tak disisi ku?..aku semakin kalut dengan keadaan itu...tanpa aku sedari air hangat mula membasahi pipi...." ibu..Emill mana?Emill mana?..." Aku terus menangis tanpa henti..bagai tak terpujuk lagi hati ini....Tiba-tiba satu suara muncul dan aku sangat mengenali suara itu...suara yang buat aku seakan gila seketika....Tersentak aku seketika saat memandang wajah lesu Emill..hanya dengan berkerusi roda Emill terus tersenyum dan cuba mendekati aku..." Lieya..tak comel la bila ko nangis...ala relek ok..aku tak apa-apa pun "

Ibu terus berlalu meninggalkan dua sahabat yang masih diselubungi esak tangisan...aku dan Emill terus berpelukan.." Emill aku takut ko kenapa napa..risau aku..aku cuba cari ko tapi aku tak jumpa...dan setelah sedar aku dah kat hospital...aku tak tahu siapa yang jumpa kita..." seperti biasanya Emill akan terus tersenyum bila aku mula berbicara..." Lieya..Lieya ko ni sakit ke apa ke mulut ko memang tak boleh nak duk diam..heran aku hahah...tak kisah lah siapapun yang selamatkan kita,apa yang penting kita dah selamat..aku dan kau..sama-sama tetap comel..." Aku terus tergelak dengan kuat saat Emill meluahkan kata-kata itu...tanpa memikirkan kesakitan dikepala dan tanpa memikirkan perasaan orang-orang sakit yang lain kami terus mengilai ketawa....Tiba-tiba ibu masuk dengan muka yang ala-ala "hulk"...."eh korang dua ni tak reti nak diam ke?tak reti nak tengok keadaan sekeliling?haii budak dua nie nak kena tarik telinga ni.."opss ibu dah mula membebel...

" Emill aku betul-betul risau bila kau terjatuh malam tu..nyesal aku tak dengar cakap kau...dah kau ajak balik tapi aku degil nak sampai puncak...nyesal aku tau...aku bersalah kat kau..aku yang sebabkan kau jatuh..."tertunduk aku seketika mengimbau kembali detik-detik itu..dengan lembut Emill mengusap kepala ku dengan penuh kasih sayang....dia menyeka sisa-sisa air mata dipipi ku..." Lieya..jangan pernah salahkan diri sendiri atas semua yang terjadi...ALLAH dah tentukan semuanya untuk kita..kita redha..aku dan kau dah selamat..aku tak pernah salahkan kau malah aku juga turut rasa apa yang kau rasa...aku takut tak dapat jumpa kau lagi..sudah jangan menangis ok...selalu lah ingat harga sebuah persahabatan itu bukan terletak pada nilai wang ringgit yang kita belanjakan,bukan juga terletak pada masa yang kita luangkan bersama tapi harga sebuah persahabatan itu terletak pada hati kita..sejauh mana kita cuba memahami sahabat kita dan sejauh mana kita mampu bersama dalam keadaan susah mahupun senang...Sahabat itu bukan hanya mendengar tapi sahabat juga turut sama merasa...bagai isi dan kuku...faham sahabat ku Lieya?"...aku mengangguk tanda faham...

Hari terus berlalu dan kini kami telah menjangkau usia 22 tahun...betapa cepat masa itu berlalu...Kadang kala tersenyum sendiri bibir mungil ini bila mengigati saat-saat kenakaln itu...Kata-kata Emill masih segar dalam benak fikiran ini,dan kini kami terpaksa membawa haluan masing-masing...tapi itu bukan bermakna kami terpisah selamanya...Seperti kata seorang teman " jauh dimata tak bermakna jauh dihati "..Itulah yang selalu menjadi penguat ikatan persahabatan kami..dan semoga ikatan itu akan terus kekal selamanya...

**********************************************************************************
wahh panjang bukan kepalang lagi nukilan aku ehehhehe...
apa pun enjoy ur reading ok...
walaupun tulisan tangan aku nie tak la menarik
macam main tarik tali tu...tapi korang sudi2 la baca yer....
n thanks to Penulis Senja
sebab buat contest yang menarik macam nie....
insyaallah pasni pasti akan join lagi...

kepada kawan2 yang nak join contest nie dipersilakan lah...
tarikh tutup lama lagi tu hehehe...
kalo nak join sila klik sini

opss hampir terlupa..skrg nak tag 3 orang member..harap2 la drg nak join erk...





p/s : sory la if nukilan aku tak sehebat nukilan korang ok..just write for fun..hehhe.....

2 comments:

waN Mohd Salim said...

tak de makhluk yang sempurna dlam dunia ni .. diatas langit misti ade langit .. smuanya hebat .. hehe nak aja sikit bole ?????

lieya_idlia2307 said...

tq 4 da komen en penulis senja heheh....yup betol tu dalam dunia nie tiada yang sempurna,,sebab tu kita saling memerlukan...nak aja boleh2x...apa salahnya kita kena trima tunjuk ajr org len kan3..silakan...